Οι αλλαγές που έχουν επιφέρει τα ψηφιακά μέσα σε όλους τους τομείς και τα στάδια της αγοράς είναι σίγουρα κάτι περισσότερο από εμφανείς. Διασκέδαση, ταξίδια, χονδρικό και λιανικό εμπόριο, υπηρεσίες, χρόνο με το χρόνο λαμβάνουν διαφορετική μορφή και χαράσσουν διαφορετική πορεία εξαιτίας της ραγδαίας ανάπτυξης της ψηφιακής τεχνολογίας και δη του διαδικτύου. Οι τηλεοπτικές επιχειρήσεις ανταγωνίζονται πλέον με το Youtube και το Netflix, οι ταξιδιωτικές εταιρείες ανταγωνίζονται με τα Booking.com, Travelocity και Expedia, και οι έμποροι λιανικής πώλησης ανταγωνίζονται με το Amazon και το Ebay.
Στην περίπτωσή μας, ο ιατρικός κλάδος χρειάστηκε περισσότερο χρόνο για να ενταχθεί στο σύμπαν των «bits». Το μοντέλο προσέλκυσης ασθενών παρέμεινε για μεγάλο διάστημα ανέπαφο στο στάδιο του «στόμα με στόμα» και οι περισσότεροι επαγγελματίες υγείας δεν αισθάνθηκαν έντονα την επίδραση της ψηφιοποίησης και κατά συνέπεια την ανάγκη να προσθέσουν στην καθημερινότητα της εργασίας τους τις δυνατότητες που παρέχει ο παγκόσμιος ιστός, είτε για προσέγγιση νέων ασθενών-πελατών, είτε για την ισχυροποίηση του brand name τους, των υπηρεσιών που παρέχουν δηλαδή, είτε για την επικοινωνία με τους υπάρχοντες και την εξυπηρέτηση τους. Με το διαδίκτυο πλέον να αποτελεί καθημερινό εργαλείο για την πλειοψηφία των πολιτών, ένα νέο οικοσύστημα παίρνει μορφή και επηρεάζει κάθε μέρος της αλυσίδας του ιατρικού marketing. Και σίγουρα τα επόμενα χρόνια όλοι οι επαγγελματίες υγείας θα προσαρμοστούν στις αλλαγές αυτές, μιας και θα αναγκαστούν να αποτελέσουν την κορυφαία επιλογή σε ένα περιβάλλον πολλαπλών επιλογών που θα δίνει η ψηφιακή τεχνολογία στον κάθε χρήστη.
Πολύ πριν τα επιτεύγματα της τεχνολογίας ο άνθρωπος προσπαθούσε να λύσει τον γρίφο της ζωής και να ζήσει όσο το δυνατόν περισσότερο γίνεται. Για αυτό και σήμερα με την ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών, η υγεία είναι ένα ζήτημα που βρίσκεται στο επίκεντρο της προσοχής όλων των ανεπτυγμένων χωρών του κόσμου και η παροχή υψηλού επιπέδου ιατρικών υπηρεσιών αποτελεί το μέτρο σύγκρισης των οργανωμένων κοινωνιών. Το επίπεδο παροχής ιατρικών υπηρεσιών, στην εποχή της πολυκαναλικής διάθεσης πληροφοριών προς τον ασθενή, κρίνεται και από τον αποτελεσματικό τρόπο που επικοινωνεί ο επαγγελματίας υγείας τις υπηρεσίες του σε αυτόν.
-Έρευνα στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού αποκάλυψε ότι τουλάχιστον ένας στους δύο πολίτες έχουν χρησιμοποιήσει τουλάχιστον μία φορά το διαδίκτυο για να κάνουν έρευνα σε θέματα υγείας , για το πως να διατηρηθούν υγιείς ή για να βρουν το ιστορικό κάποιου ιατρού. Άλλο ένα σημαντικό στοιχείο ήταν ότι το ποσοστό αυτό μεταξύ των σταθερών χρηστών του internet φτάνει στο 72%.
Αντίστοιχη έρευνα έγινε και σε μικρότερες ηλικίες. Δηλαδή σε άτομα που η καθημερινότητά τους είναι άρρηκτα και αυτονόητα συνδεδεμένη με το διαδίκτυο, τα smartphones και την «ηλεκτρονική» επικοινωνία.
Σύμφωνα με αυτή το 84% εξ αυτών, χρησιμοποίησαν το internet για να πάρουν πληροφορίες σχετικά με θέματα υγείας.
Διαδίκτυο και η χρήση του στην αναζήτηση πληροφοριών υγείας στην Ελλάδα
• Στη χώρα μας περισσότεροι από 7 στους 10 Έλληνες χρησιμοποιούν το Internet (73,7%), και έξι στους δέκα (60,4%) σε καθημερινή βάση, σύμφωνα με την έρευνα της Focus Bari.
• Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, η χρήση είναι ακόμα μεγαλύτερη στις νεαρές ηλικίες, με τους νέους 13-17 ετών να χρησιμοποιούν το Internet σε ποσοστό 96,9% (το 87% καθημερινά), ενώ στις ηλικίες 18-24 το αντίστοιχο ποσοστό διαμορφώνεται σε 98,1% (το 94,4% καθημερινά).
• Επίσης η διείσδυση του Διαδικτύου βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδό της στο νομό Αττικής, φθάνοντας το 76,8%, με τη Θεσσαλονίκη να ακολουθεί με 73,7% και την υπόλοιπη Ελλάδα να βρίσκεται – κατά μέσο όρο – στο 61,2%.
• Οι Έλληνες χρήστες «σερφάρουν» πλέον, περισσότερες από δύο ώρες την ημέρα, με τον μέσο όρο χρήσης του Internet στη χώρα να είναι τα 135 λεπτά.
Οι Έλληνες χρήστες του Διαδικτύου παρουσιάζονται επίσης φανατικοί των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.:
• 3 στους 5 έλληνες (59,2%) χρησιμοποιούν τα social media
Συγκεκριμένα:
• Οι ενεργοί λογαριασμοί στο Facebook από Έλληνες χρήστες ανέρχονται σε λίγο περισσότερους από 6,7 εκατ.
• Δεύτερο πιο δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης είναι το YouTube με περισσότερους από 634.000 ενεργούς λογαριασμούς από 354.000 που υπήρχαν το 2014.
• 280.000 περίπου ενεργούς λογαριασμούς στο Instagram, νούμερο πολύ μεγάλο, αν αναλογιστεί κανείς ότι πριν δύο χρόνια δεν υπήρχαν παρά μερικές δεκάδες χιλιάδες ενεργοί λογαριασμοί.
Σχετικά με την πληροφόρηση των ελλήνων για θέματα υγείας, μελέτη που διενεργήθηκε από την Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας διαπίστωσε ότι :
• Ποσοστό 79,7% δηλώνει πολύ και αρκετά ενημερωμένο για θέματα υγείας.
• Ποσοστό 76% αναζητά πληροφορίες υγείας από τους γιατρούς, 58,8% από το διαδίκτυο (44.5% Blogs και 25,4% social media) και 53,5% από το φαρμακοποιό. Είναι αξιοσημείωτο ότι 31.5% χρησιμοποιεί συστάσεις γνωστών. Στον αντίποδα μόνο 9.1% βρήκε πληροφορίες μέσω ραδιοφώνου και το 5.1% μέσω βιομηχανιών που δραστηριοποιούνται στο χώρο της υγείας.
• Οι πηγές από τις οποίες είναι περισσότερο ικανοποιημένοι είναι οι επαγγελματίες υγείας (88.8%) το διαδίκτυο (88,7%) λιγότερο ικανοποιημένοι δηλώνουν ότι είναι από πηγές που προέρχονται από τη βιομηχανία.
• Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων δηλώνει ότι εμπιστεύεται τους επαγγελματίες υγείας στην παροχή πληροφοριών υγείας (95.6%), ενώ το διαδίκτυο το εμπιστεύεται το 85.5%.
Τα παραπάνω ευρήματα μας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο συνδυασμός επαγγελματικής παρουσίας ενός παρόχου υπηρεσιών υγείας στο διαδίκτυο (website , social media) και σωστής ιατρικής πρακτικής κατά τη φυσική παρουσία του ασθενή στο ιατρείο, στην κλινική, στο διαγνωστικό κέντρο κ.α μπορεί να αποτελέσει καθοριστικό παράγοντα στην απόδοση τους.
Πηγή: linkedin.com